Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Sezon na bikini zbliża się wielkimi krokami… zmieniając garderobę z zimowej na letnią, znajdujemy w sobie kilka mankamentów, nad którymi chciałybyśmy jeszcze popracować. Nie mam ma myśli drastycznej redukcji wagi, jednak każda z nas myśli o delikatnym udoskonaleniu swojej sylwetki i wtedy od razu pojawia się pytanie jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne diety, aby zobaczyć jej efekty.

Zaprosiłam dietetyczkę, Edytę Pszkit, aby podpowiedziała Ci kilka kwestii.  Daj znać w komentarzu, czy ten temat jest Ci znany, czy dowiedziałaś się czegoś nowego z tego wpisu.

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się jak poprawić kondycję, popracować nad sylwetką, ale zrobić to zdrowo, ten post jest skierowany właśnie do Ciebie. W internecie znajdziesz mnóstwo stron i pseudo diet, które gwarantują szybką redukcję wagi. Jeśli jednak chcesz racjonalnie i zdrowo podejść do tematu, to przede wszystkim powinnaś nauczyć się jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne, dla Twojego organizmu. Każda z nas ma inny skład ciała i często nawet jak koleżanka waży tyle co Ty, to Wasze zapotrzebowanie na kalorie w ciągu dnia może się znacznie różnić.

Jeśli nie chcesz, aby dopadł Cię jesienny efekt jojo, koniecznie przeczytaj poniższe wiadomości jakie dla Ciebie przygotowałam.

Jak obliczyc zapotrzebowanie kaloryczne

Porównując sylwetkę swoją czy koleżanki, możesz dostrzec istotne różnice. Nie raz słyszymy, że każda z nas zazdrości koleżance, która może jeść wszystko, a wygląda jakby nie jadła nic. Często pojawia się stwierdzenie, że „z moim metabolizmem jest coś nie tak”.

W tym momencie wyjaśnię Ci co to jest ten nasz metabolizm. To nic innego jak zamiana tego co dostarczamy z dietą naszemu organizmowi w energię, potrzebną do jego funkcjonowania.

Jak ten metabolizm przyspieszyć, albo po prostu mu nie zaszkodzić?

Musimy zacząć od samego początku.

Podstawowa Przemiana Materii (PPM), czyli minimalna kaloryczność jaką potrzebuje Twój organizm w ciągu doby, gdy leżysz i pachniesz, czyli jak nie wykonujesz żadnej aktywności. To jest minimum, jakie Twój organizm wykorzystuje do utrzymania prawidłowych funkcji życiowych (takich jak praca narządów wewnętrznych, praca mięśni, czy utrzymanie prawidłowej temperatury ciała).

Nasza spoczynkowa przemiana materii jest inna dla każdej z nas, bo zależy od kilku czynników:  wieku, masy ciała, stanu fizjologicznego  np. ciąża, choroba czy karmienie piersią i oczywiście od płci. Ale temat mężczyzn to już oddzielny wpis.

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne dla Ciebie? Jaka jest więc Twoja przemiana materii?

Istnieje kilka wzorów umożliwiających Ci wyliczenie tej wartości. Jednak Internet w tym momencie, ułatwia nam na tyle życie, że nie musimy sięgać po kartkę, ołówek i kalkulator, żeby przemnożyć te wszystkie wartości. Możesz po prostu skorzystać z dostępnych w sieci kalkulatorów. Tutaj podaję link do jednego z nich.

Gdy jest już Ci znana wartość PPM teraz, dopiero możesz obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne Twojego organizmu na każdy dzień, czyli tzw. CPM.

Całkowita Przemiana Materii (CPM) to iloczyn podstawowej przemiany materii i współczynnika aktywności fizycznej.

Jedyne, co teraz musisz zrobić to szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, na jakim poziomie znajduje się Twoja aktywność fizyczna. 🙂
WHO opracowało wartości współczynnika aktywności fizycznej, najprostsze to:
1,2 – niska aktywność fizyczna
1,4 – umiarkowana aktywność fizyczna
1,6 – wysoka aktywność fizyczna
Jak obliczyc zapotrzebowanie kaloryczne
Teraz wystarczy, że pomnożysz swoją PPM*współczynnik aktywności fizycznej i otrzymany wynik to Twoje dobowe zapotrzebowanie organizmu na energię.

Znając już wartość Podstawowej i Całkowitej Przemiany Materii dowiedziałaś się jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne dla swojego organizmu. Dzięki temu już wiesz jak powinna kształtować się kaloryczność Twojej diety. Jeśli zależy Ci na redukcji masy ciała, to powinnaś od wyniku CPM odjąć ok. 200-300kcal i dzięki takiej technice stworzysz ujemny bilans energetyczny. W taki sposób, zmobilizujesz organizm do spalania nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, ale w zdrowy i bezpieczny sposób.

Pamiętaj, że kaloryczność Twojej diety (codziennego odżywiania) nigdy nie powinna być niższa niż Twoja PPM.

Jeśli ograniczysz swoje minimalne zapotrzebowanie nie będzie oznaczało to, że schudniesz dużo szybciej, wręcz odwrotnie spowodujesz sobie więcej szkody, niż pożytku. Twój metabolizm zwolni, ponieważ organizm nie dostanie tyle energii, ile potrzebuje.

Na tym blogu pod wpisami:

Dieta z listą zakupów 

Jadłospis z listą zakupów,

możesz zobaczyć jak wygląda codzienna dieta dietetyka i możesz tez pobrać pliki posiłków na kilka dni.

————————————————————————————————

Edyta Pszkit – jestem dietetykiem i tą szczęściarą, która pasje  zamieniła w pracę.  Już od 5 lat współprowadzę gabinet dietetyczny w Lublinie. Sama każdego dnia przełamuje swoje wewnętrzne bariery. Wiem jak bardzo nastawienie wpływa na jakość naszego życia, dlatego poza dietetyką interesuje mnie psychodietetyka. Rozwój w obydwu kierunkach daje mi olbrzymią satysfakcję i poczucie spełnienia. Zapraszam na mój Instagram.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *