Jak czytać etykiety?

Obecnie, coraz więcej mówi się o sprawdzaniu składników produktów spożywczych. Jednak jeszcze wiele osób  ma problem z tym jak czytać etykiety, aby prawidłowo, a przede wszystkim świadomie dokonywać zakupowych decyzji.

Po co odwracać opakowanie na drugą stronę i czytać?

Przede wszystkim po to, żeby wiedzieć.

Wiedzieć za co płacisz i co jesz.

 

Producenci, często piszą wielkie hasła na przedniej etykiecie produktu i niestety wiele osób kieruje się jedynie tym.

Warto jednak, abyś miała na uwadze że produkt, który jest BIO nie oznacza, że na pewno ma dobry skład. Produkt, który jest VEGAN – wegański nie musi mieć czystego i wartościowego składu. Jeśli widzisz na opakowaniu oznaczenie BEZGLUTENOWY czy BEZLAKTOZOWY, to „branie w ciemno” takich produktów tylko z tego względu, nie jest dobrym pomysłem, ponieważ jego skład może pozostawiać wiele do życzenia.

Te wszystkie powyższe oznaczenie zupełnie nie mówią Ci o jakości produktu pod względem składu. One po prostu, informują Cię tylko o tym czego ten produkt nie ma. Natomiast tym bardziej warto prześledzić jego skład i sprawdzić co tam producent do niego dodał i z czego w rzeczywistości się składa. I gwarantuje Ci, że w wielu sytuacjach na pewno mocno się zdziwisz – jeśli do tej pory myślałaś, że droższy produkt oznaczony jako BIO, ECO itp. – to od razu produkt wyższej rangi i z dobrym składem.

Wiele o tym, jak czytać etykiety, mówię też na moim INSTAGRAMIE, masz tam dużo podpowiedzi, w tym temacie, w wyróżnionych relacjach.

Druga bardzo ważna kwestia, to ilość dodanego cukru do produktów spożywczych. I uwaga, nie mam tu na myśli typowych słodyczy, jak batony, wafelki, lody.

Największy problem nadmiernego zjadania cukru, zarówno przez dzieci jak i przez dorosłych tkwi w tym, że wiele produktów spożywczych zawierających bardzo duże ilości cukru, nie jest traktowana jako słodycz. Dlatego właśnie warto wiedzieć jak czytać etykiety, aby dowiedzieć się z nich potrzebnych rzeczy.

Parę lat temu prowadziłam konsultacje dietetyczne z rodzicami dzieci z nadwagą i otyłością. Bardzo często spotykałam się z twierdzeniem rodziców, że dziecko ma już ograniczone słodycze.

Jak dopytywałam o szczegóły, to okazywało się, że dziecko ma zmniejszony dostęp do słodyczy. Czyli, że np. baton je raz na dwa dni, albo i rzadziej i nic poza tym. Natomiast, prowadząc dalej wywiad żywieniowy słyszałam, że na 2 śniadanie zjada owocowy serek lub wypija smakowy jogurt. A na śniadanie je płatki smakowe z mlekiem. Natomiast do szkoły dostaje wodę lub napój, często tzw. „wodę smakową”. Na kolację bułeczka mleczna z dżemem albo drożdżówka w ciągu dnia.

I nagle po przeanalizowaniu etykiet z produktów jakie zjadło dziecko okazywało się, że w dniu „bez słodyczy” i bez słodzenia herbaty, zjadało po 16 łyżeczek cukru. Jak to możliwe?

Niestety, ale większość z tych produktów zawiera tak samo dużo cukru jak typowe słodycze. A niektóre produkty mają go nawet więcej.

jeszcze więcej na ten temat, przeczytasz w moim wcześniejszym wpisie:

Cukier w diecie dziecka: https://slodkie-fajne-ale-dietetyczne.pl/cukier-w-diecie-dziecka/

A jeśli chcesz nauczyć się w szybki sposób przeliczać cukier dodany do produktów spożywczych. To zapraszam Cię do lektury mojego najnowszego ebooka „Jak czytać etykiety przy insulinooporności i NIE TYLKO”. To praktyczna wiedza, przekazana w formie poradnika. Jest on napisany w prosty i przystępny sposób. Wyjaśniłam Ci w nim podstawowe kwestie jeśli chodzi o analizę etykiet. Starałam się opisać Ci wszystko w przyjemnej formie. Tak, abyś od razu po jego przeczytaniu mogła zdobytą wiedzę wykorzystać podczas najbliższych zakupów.

Obecnie trwa premiera tego ebooka, więc jeszcze przez kilka dni, możesz go kupić TUTAJ w premierowej cenie.

jak czytać etykiety