Odchudzanie a utrzymywanie efektów diety – różnice

Musimy sobie coś wyjaśnić. Zauważyłam, że wiele z Was ma z tym problem. O czym mówię? Odchudzanie, a utrzymywanie efektów diety, to trochę inny sposób odżywiania.

Na czym polega ta różnica?

Często sama powtarzam Ci, że dieta to nie jakaś sztywna rozpiska z nakazami i zakazami. Tylko dobra dieta – nawet odchudzająca – to po prostu zmiana sposobu odżywiania i zmiana swoich nawyków, już na zawsze.

Po to stworzyłam dietetyczne ebooki, żeby pomoc Ci zrozumieć, że na diecie można jeść wszystko. I że dieta to nie jakaś wyrocznia na kilka tygodni, tylko to codzienne zakupy i wybory. Każdego dnia, podejmujesz decyzje co chcesz zjeść. I chodzi o to, abyś za każdym razem podejmowała świadomie te decyzje i dążyła do zdrowszych, lepszych wyborów na tyle na ile masz możliwość w danej sytuacji.

Ale

Musisz pamiętać o tym, że taka nauka to jest proces. Jeśli chcesz bez stałej kontroli i ważenia każdej porcji zmieniać swoje nawyki, to oczywiście możesz to zrobić. Musisz jednak pamiętać o tym, że przy takiej formie zmiany odżywiania prawdopodobnie efekty będą pojawiać się wolniej. To nie jest złe, jeśli nastawisz się, że każdego dnia zmieniasz stopniowo swoje przyzwyczajenia. Przy każdych zakupach stopniowo wprowadzasz nowe produkty. Wtedy to jak najbardziej jest w porządku.  Jednak przy takim działaniu, załóż sobie, że w ciągu pół roku chcesz zgubić 5 – 10 kg. Zapewniam Cię, że przy takim codziennym sposobie wprowadzania zmian, taki efekt jest możliwy. A Ty na początku wakacji będziesz cieszyć się, że masz kilka cm mniej w talii. Jednak pamiętaj, że to jest Twoja praca i nauka każdego dnia przez pół roku.

Długi czas, a w sumie mały efekt.

Z jednej strony może Ci się tak wydawać. Pół roku działań, często wyrzeczeń, zmian i kontroli. A na wadze po 6 miesiącach „tylko” 5 kg ma być mniej.

Jednak pomyśl sobie, że jeśli nie zaczniesz tego wprowadzać. Jeśli będziesz zwlekać i wychodzić z założenia, że takie małe zmiany i efekty to za mało dla Ciebie. W konsekwencji nie wprowadzisz NIC, bo będziesz całe te pół roku czekać na lepszy moment. Będziesz się oszukiwać, że za tydzień wprowadzisz super duże zmiany – idealną dietę. Wtedy okaże się, że za te 6 miesięcy będziesz miała nadal taką wagę jaką masz teraz, albo co gorsze jeszcze o te 5 kg większą. I tak to jest również bardzo realna perspektywa.

Chciałbym jeść normalnie i chudnąć.

Oczywiście to jest możliwe, nawet te odstępstwa od diety i małe kroki, ale przy takim działaniu musisz być systematyczna i cierpliwa. Jednak kolejnym plusem takich działań jest to, że jak już nauczysz się na tym zdrowszym odżywianiu robić lepsze zakupy. Twoim nawykiem będzie sprawdzanie składu produktów spożywczych, czytanie etykiet. Będziesz dokonywać lepszych wyborów na co dzień, nawet będąc w towarzystwie, na imprezie. Będziesz znała już „na oko” odpowiednie dla Ciebie porcje dań. Dzięki temu, jak schudniesz odpowiednią ilość kilogramów, wtedy te efekty redukcji bez problemu utrzymasz. Zdrowe, prawidłowe odżywianie będzie Twoim naturalnym sposobem jedzenia i gotowania. Będziesz miała prawidłowe podejście do odżywiania.

Dobrze, ale czym się różni jedzenie jako odchudzanie, a utrzymywanie efektów diety?

Z jednej strony zasady mogą być takie same. Z drugiej strony to wszystko też zależy od twojego indywidualnego podejścia do odżywiania.  Jednak jeśli nie chcesz się zniechęcać brakiem efektów po miesiącu działań, to musisz podczas odchudzania bardziej skupić się na ilości produktów, niż podczas utrzymywania efektów.

Jeśli chcesz schudnąć to deficyt kaloryczny musi być u Ciebie zachowany.  W związku z tym jeśli chcesz zacząć swoje odchudzanie racjonalnie, jedząc to na co masz ochotę, ale chcesz też widzieć efekty takiej diety już po pierwszym miesiącu. To pamiętaj, że musisz wtedy skupić się bardziej na tym ile jesz. Jakie masz porcje, jakie są Twoje ilości i jaki bilans posiłków. Możesz wtedy też zjeść sobie naleśniki, gołąbki czy zwykłego tosta z wędliną i serem. Jednak żeby zachować deficyt i odpowiedni bilans posiłków, pamiętaj o tym że ilość chleba, wędliny i żółtego sera powinnaś zważyć.

Dlaczego to takie ważne?

1 plaster sera to nawet ok. 80 kcal

1 łyżka oliwy, którą dodajesz do sałatki to ok. 90 kcal

1 kawa latte bez cukru to ok. 80 kcal

Teraz zobacz, jeśli nie zważysz wszystkiego, to bardzo łatwo jest przekroczyć kaloryczność o ponad 200 kcal. I ja napisałam Ci tylko 3 produkty, a w ciągu jednego posiłku możesz zrobić wiele błędów jeśli nie skorzystasz z wagi.

Podczas utrzymywania efektów diety, Twój organizm jak dostanie te 200- 250 kcal za dużo, to po prostu będzie na zerowym bilansie. Nie schudniesz i nie przytyjesz, efekt utrzymany. Pamiętaj, że wtedy powinnaś się też odżywiać zdrowo  i to każdego dnia, ale takie małe odstępstwa nie sprawią, że przytyjesz.

odchudzanie a utrzymanie efektów po diecie

Jednak podczas odchudzania, jeśli codziennie będziesz jadła „na oko”, to może się okazać, że wydaje Ci się, że stosujesz dietę redukcyjną, że deficyt kalorii na tej diecie masz np. na poziomie – 400 kcal. Jednak jak nie ważysz produktów, to okazuje się że zjadasz o 60 – 80 kcal więcej. Taką ilość bardzo łatwo jest przekroczyć

1 łyżeczka ziaren słonecznika to ok. 30 kcal

niepełna garść orzeszków ziemnych ok. 30 g to 150 kcal

łyżka jogurtu naturalnego to ok. 15 kcal

5 g masła to ok. 40 kcal

A jeśli nie będziesz miała odpowiedniego deficytu kalorii to niestety, ale efekt diety będzie wolniejszy. Po miesiącu zamiast mieć np. – 4 kg, będziesz mieć 1 kg mniej. I to też będzie dobrze, ale musisz mieć tą świadomość i nie zniechęcać się.

Podsumowując, odchudzanie, a utrzymywanie efektów diety to różnica w sposobie przygotowywania posiłków. Jeśli chcesz schudnąć to:
  1. Powinnaś mieć odpowiednio dobraną kaloryczność diety
  2. Na początku diety powinnaś ważyć składniki do swoich posiłków, po to żebyś z czasem nauczyła się swoich porcji i abyś po kilku tygodniach umiała określać je „na oko”
  3. Im mniej odstępstw od diety tym szybszy efekt.
  4. Jeśli pozwalasz sobie nawet na niewielkie odstępstwa, to musisz mieć świadomość, że one będą oddalać Cię od efektu w czasie. Jednak to nie jest takie złe, bo jeśli pozwoli Ci to lepiej i na zawsze przestawić się na zdrowsze odżywianie to ok. Tylko nie oczekuj wtedy, że będziesz miała efekty jak podczas idealnego stosowania planu!
  5. Pamiętaj, że Twoja codzienna redukcja kalorii to ok. -250-400 kcal i każde odstępstwo od tego planu powoduje zmniejszanie redukcji, a to spowalnia pojawienie się efektów diety.
  6. Jedz to co lubisz, jedz to na co masz ochotę ale zapisuj wszystko i sprawdzaj kaloryczność i bilans swoich posiłków.

Świetną bezpłatną aplikacją, która pomoże Ci poznać swoje kaloryczności i odpowiednie do nich porcje produktów jest aplikacja FITATU oraz strona ILEWAŻY.PL

Korzystaj z nich, a zobaczysz gdzie popełniasz błędy i co warto zmienić.

Jeśli masz moje dietetyczne ebooki i chcesz, aby stanowiły dla Ciebie dietę redukcyjną, to masz już dużo łatwiej. Zadbałam o to, żebyś miała już idealnie zbilansowane posiłki. Do tego ustaliłam ebooki tak, że to Ty wybierasz sama na co masz ochotę do zjedzenia na konkretny posiłek. Możesz sama wprowadzać sobie zamienniki produktów, ale zasada jest taka sama. Przynajmniej na początku stosowania ebooków powinnaś ważyć wszystkie składniki każdego dania. To jest bardzo ważne, po to żeby nie popełniać zbyt dużych błędów w oszacowaniu ilości produktu pod kątem kalorii.

Im bardziej będziesz kontrolować porcje, tym szybciej zobaczysz efekty diety.
Tak jest i tego nie da się ominąć.

Jeśli zależy Ci po prostu na zdrowym odżywianiu, to ebooki możesz traktować jako podpowiedz i starać się po prostu kontrolować ilości. Możesz wtedy pozwolić sobie na ich gorsze doszacowanie. Jednak waga będzie stała w miejscu 😉

Tak jak to jest u mnie. Stosuję dietetyczne eboooki, nie po to żeby schudnąć, a po to żeby odżywić odpowiednio swój organizm i utrzymać wagę na tym poziomie jaki mam. Dlatego pozwalam sobie czasami na odstępstwa. I mimo, że każdego dnia stosuję posiłki z dietetycznych ebooków (też ważę składniki), to nie liczę na redukcję mojej wagi, bo wiem, że te odstępstwa od diety sprawiają, że waga moja stoi w miejscu 🙂 ale to mi pasuje.

 

Przeczytaj też o ekonomicznej diecie – jak jeść tanio  różnorodnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *