Zamienniki na diecie – wymiana warzyw

Jeśli byłaś kiedykolwiek na diecie, która była dokładnie rozpisana, to na pewno wiesz, że zawsze masz w takich propozycjach dań podane konkretne ilości, konkretnych składników. A czy są możliwe wtedy zamienniki na diecie?

Częstym problemem moich pacjentek było jedzenie dokładnie wszystkiego idealnie z rozpiski. Doskonale ich rozumiałam, bo ja na takiej konkretniej diecie (nawet najlepiej skomponowanej pod moje smaki, nie wytrzymałabym nawet tygodnia) Nawet jak bilansowałam idealny plan żywieniowy, dopasowany do indywidualnych potrzeb każdej osoby, to przecież w ciągu tygodnia nie raz zdarzała się u nich sytuacja, że np. zabrakło pomidora, albo nie było w sklepie rukoli, która była zapisana na wieczorną sałatkę z diety. I co wtedy?  Czy trzeba naprawdę idealnie stosować produkty na diecie według rozpiski?

Czy istnieją zamienniki na diecie, dzięki którym będzie nam łatwiej utrzymać posiłki z planów, ale przy tym również kaloryczność i makroskładniki diety?

Oczywiście, że tak.

Po 8 latach mojej pracy jako dietetyka, przekonałam się już, że nawet indywidualnie zbilansowana dieta, idealnie pod potrzeby i oczekiwania pacjenta, nie jest możliwa do zastosowania w normalnym, codziennym życiu w 100%.

Dlaczego?

Każdy dzień przynosi nam niespodziewane sytuacje. Możemy mieć idealny miesiąc w którym uda nam się stosować genialnie dania z rozpiski. Jednak przyjdzie taki czas np. przeziębienie nasze lub dziecka, nawał zajęć w pracy, gorsze samopoczucie i wtedy niestety, ale utrzymanie posiłków z kartki staje się awykonalne. Nie mamy sałaty, kupiliśmy 2 kg ogórków, ale nie było dostępnej rzodkiewki, którą mamy do serka na śniadanie. Co wtedy?

W takich sytuacjach śmiało możesz zastosować zamienniki na diecie. Podobno jest taki trend internetowy i powtarzane przekonania, że warzyw nie trzeba wliczać do diety. To wielka bzdura. Ten temat wyjaśniałam Ci w tym wpisie – ZAJRZYJ.

zamienniki na diecie

W moich dietetycznych ebookach, czyli zestawach posiłków, które dają Ci możliwość jedzenia przeróżnych dań każdego dnia. W zależności od tego na co masz akurat ochotę i ile czasu masz na ich przygotowanie. Dodatkowo dostajesz ode mnie listę zamienników wielu produktów spożywczych. Po to żebyś stosując dania z eboooka nie czuła restrykcji diety i nakazów jedzenia konkretnych produktów. Przy jednoczesnym utrzymaniu wybranej kaloryczności diety i makroskładników.

Dzięki temu dieta która jest ogólna i dostępna dla wszystkich staje się bardzo indywidualna. Tak naprawdę korzystając z tych samych dietetycznych ebooków, każda z Was może mieć zupełnie inne dania i posiłki wciągu dnia, tygodnia i miesiąca. Możesz sprawdzić jak wygląda to w praktyce, korzystając z mojego mini dietetycznego ebooka – tutaj możesz go pobrać za darmo. 

Poniżej podaję Ci spis warzyw, które śmiało możesz wymieniać w swoich posiłkach. Niezależnie czy stosujesz dania z moich dietetycznych ebooków, czy z innej diety. Zamienniki na diecie są możliwe – o ile to zdrowa i racjonalna dieta, a nie wymysł pod zarobek pseudodietetyka 😉

 

dietetyczny ebook

Uwaga kaloryczność ich podaję na 100 g produktu, pamiętaj jednak, że ich objętości będą zupełnie inne. 100 g sałaty, to bardzo duża miska, a 100 g pomidora dość mały pomidor. Jednak o tym napiszę Ci dokładniej innym razem – bo to też  ma duże znaczenie.

Wymienniki na podstawie podobnej kaloryczności i zastosowania:

Ogórek – ogórek małosolny, kiszony, rzodkiewka, pomidor

Pomidory – rożne odmiany: malinowe, cherry itd.

Cukinia – bakłażan, boćwina, kalafior, brokuły, marchew, fasola szparagowa

Cebula – por

Kapusta biała – kapusta czerwona

Sałata masłowa – rukola, roszponka, cykoria inne rodzaje sałat

Marchew – rzepa

Szpinak – szczaw, jarmuż

Papryka – różne kolory

Koperek- szczypiorek, natka pietruszki

Bób – groszek zielony, ziemniaki

Pamiętajcie, nie chodzi tu aby co do grama i co do 1 kcal odmierzać i zamieniać produkty. Zawsze będę podkreślać, że w zdrowym odżywianiu najbardziej ważny jest zdrowy rozsądek. Dlatego w dobrych jadłospisach oczywiście, że możliwe jest stosowanie zamienników na diecie. Jeśli chcesz zmieniać swoje nawyki na zdrowsze, po prostu zadbaj o to abyś każdego dnia nie przejmowała się drobiazgami w diecie, ale stosowała dobre posiłki na co dzień. Również w weekendy. Lepiej pozwolić sobie czasami na racjonalne odstępstwo od diety. Niż ważyć na co dzień liście sałaty, a po kilku tygodniach rzucić się bez pohamowania na kebab, pudełko lodów i chipsy.

Zgadzasz się ze mną?

Zapraszam Cię do stałego kontaktu ze mną na moim INSTAGRAMIE. Tam codzienna dawka racjonalnej wiedzy 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *