Jedz pół talerza warzyw – czyli ile?

Przeglądając opinie wielu insulinoopornych opornych na grupach wsparcia, ciągle powtarza się „dobra rada” w stylu – „powinnaś mieć pół talerza warzyw”. Na temat oceniania talerza ze zdjęcia przez inne uczestniczki grup i dawania rad na podstawie zdjęć posiłków innych osób – tak naprawdę nic o nich nie wiedząc – pisałam już nie raz.

Zobacz wcześniejsze posty na ten temat:

 GRUPY WSPARCIA –  DOBRE PORADY?

DIETA W INSULINOOPORNOŚCI

DZIENNICZEK ŻYWIENIOWY – PO CO GO PROWADZIĆ?

Hasło, że w każdym naszym posiłku powinno być pół talerza warzyw, pojawia się nagminnie również podczas rozmów z dietetykami. Można też usłyszeć to słynne powiedzenie w telewizji od występujących tam ekspertów.

Postaram Ci się wyjaśnić o co dokładnie chodzi z tą zalecaną ilością warzyw. Czy rzeczywiście jak wizualnie będziesz miała pół talerza warzyw to będzie dobrze. A jak położysz 2 łyżki surówki to będzie karygodnie mała ilość?

No właśnie nie jest to tak oczywiste jakby się wydawało.

Interpretacja słów, pół talerza warzyw – dla wielu osób może oznaczać coś zupełnie innego.

Zalecane jedzenie pół talerza warzyw, to kwestia umowna, która ma dać Ci do myślenia, że jednak te warzywa powinny być w Twoich posiłkach. I to w dość sporej ilości. Jednak…

Ile ich? Tozależy od wielu kwestii.

Te z Was które nie lubią jeść dużej ilości warzyw położą na swoim talerzu liść sałaty i 3 plastry pomidora i to już przecież będzie wizualnie stanowić poł talerza warzyw. Prawda?

Pamiętaj, też że warzywa zmieniają swoją objętość, czyli właśnie wygląd wizualny na talerzu, pod wpływem przygotowania. Inną objętość będzie miał np. ogórek, którego po prostu położysz w całości na talerz. Inną jeśli pokroisz go na plasterki, a jeszcze inną jak zetrzesz na tarce.

W związku z tym, patrząc na talerz, gdzie będą leżały 2 ogórki pokrojone wzdłóż na 4 częsci, to stwierdzisz, że już jest pół talerza warzyw. Rzeczywiście, tyle miejsca będą zajmować. Jeśli jednak te same ogórki zetrzesz na tarce, to wyjdą Ci max. 3 łyżki. Wizualnie, będą one wyglądały na bardzo małą porcję warzyw. I na pewno, nie zajmą pół talerza.

Mam nadzieję, że wiesz o czym mówię.

Takich przykładów jest dużo więcej. Jeśli zrobisz sałatkę z pokrojoną w kostkę cukinią, pomidorem, papryką i cebulą. To w sumie 300 g tych wszystkich warzyw da Ci olbrzymią ich porcję na talerzu. To będzie nawet ponad połowa talerza. Jeśli jednak cukinię zetrzesz na tarce, a pomidora rozdrobnisz z papryką w mikserze i całość wymieszasz w formie surówki, to diametralnie zmniejszy się objętość. W związku z tym ta sama porcja, czyli ta sama ilość (waga) warzyw, będzie inaczej wyglądać. I znów chcę Ci przez to udowodnić, że „po opublikowanym zdjęciu” przez inna osobę nie da się ocenić ile tych warzyw jest na talerzu 😉

Pamiętaj o tym, zanim ocenisz talerz innej osoby np. na jednej z popularnych grup wsparcia 😉

 

Zapraszam Cię też do stałego kontaktu ze mną na mój INSTAGRAM.

dietetyczny ebook

3 thoughts on “Jedz pół talerza warzyw – czyli ile?

  1. Super wpis. Pomagający popatrzeć trzeźwym okiem na faktyczną ilość spożywanych warzyw.
    Mam pytanie co do diety dla insulinoopornych. Czy zalecasz ją również dla osób nie potrzebujących kontrolowania ig, a planujących po prostu schudnąć?

    1. Teoretyczne tak, ale przyjmując że zjesz zalecane min. 500 g warzyw dziennie to jeśli chciałabyś je dostarczyć z samej rukoli to nie dasz rady przejesc 😉 A jeśli np. Z pomidora to 2 średniej wielkości i już załatwiona ilość. Więc chodzi o to żeby podejść racjonalnie do tematu, nie ze skrajności w skrajność:) i przede wszystkim dopasować dla siebie inaczej będzie zwiększać ilość warzyw osoba które do tej pory jadła na kanpke 3 plasty ogórka i potem przez cały dzień nic, a inaczej ta która na drugie śniadanie i kolację zakładała miche sałatki plus porcje surówki do obiadu:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *